Introduktion til styrketræning (til kvinder).

with Ingen kommentarer

Hvorfor du som kvinde, skal træne med vægte?

Hvad sker der med din krop, under og efter styrketræning?


Mænd har et forspring, hvad angår muskelvækst og fedttab.

Naturligt er kvinders testosteronniveau, betydeligt lavere end mænds.
Dette er grunden til, at muskelvækst og fedttab er sværere for kvinder at opnå, og tager meget længere tid, end det gør for mænd.
Det er ikke umuligt for kvinder at opbygge stor muskelmasse, men det skal være målet.
Alt fra kost, træning og søvn skal være rettet mod dét mål, og alligevel er det utrolig svært at opnå.

Vi kvinder skal ikke, bekymre os om at blive store, derimod kan vi glæde os over, at musklers massefylde er mindre end fedts massefylde.
Det vil sige, at hvis vores muskler vokser lidt, og vi smider fedt, vil vi rent fysisk se mindre ud, men veje det samme.

Så vores gode råd til dig er:
Først frem med målebåndet, og lad vægten komme i 2’en række.
På den måde får du, et mere realistisk billede af, hvilken vej det går.


Hvad sker der når du styrketræner?

Det der sker når du styrketræner er, at du faktisk nedbryder vævet, du laver små overrivninger.
Når dette sker, sender kroppen signaler til hjernen om, at “vi ikke er stærke nok”.
Måden kroppen så reagere på denne besked, er ved at reparerer det ødelagte væv, og gøre det større og stærkere.
Lavt niveau af det mandlige kønshormon (testosteron) sørger dog for, at kvinders vækst og styrke går langsommere end mandens vækst og styrke.

Styrketrænings fordele og hvorfor det er specielt godt for kvinder. 

  • Naturlige lykkepiller. Under træning frigiver du endorfiner, der er hjernens naturlige “lykkepille”, så du bliver simpelthen glad af at træne.

  • Hurtigere ned i fedt-procent. Ved let cardio (Konditionstræning) forbrænder du kun mens du er igang og ved hård cardio kan du efterforbrænde i ca. en time.
    Fordelen ved styrketræning derimod  er, at dine muskler forbrænder, selv når du er færdig med træningen, dit hvilestofskifte stiger.
    Grunden til dette, er fordi kroppen skal bruge energi på, at reparerer dine muskler efter træning.
    En anden grund til at dit hvilestofskifte stiger, er fordi èt pund (0,45 kg) muskler, forbrænder 6,5 kalorier på en time, dette er 5,5 gange mere end fedt forbrænder.

  • Undgå knogleskørhed. Styrketræning giver stærke knogler og øger knoglemassen.
    Dette er et meget vigtigt aspekt for kvinder.
    I forbindelse med overgangsalderen stiger tabet af knoglevæv, så der tabes 10-15% af den eksisterende knoglemasse i de første 10 år efter overgangsalderen.
    Det er derfor vigtigt, at få opbygget en tilstrækkelig stor knoglemasse, inden overgangsalderen.
    Måden, du kan sikre det på, er ved styrketræning.

  • Øget selvhjulpenhed. Når du træner, bliver du stærkere og mere funktionel. Du vil derfor blive i stand til at klare flere fysiske opgaver selv.

  • Mere selvtillid og øget selvværd. Du vil få det bedre med dig selv og undersøgelser har vist, at du får mere selvtillid og øget selvværd af at styrketræne.

Rigtig god fornøjelse derude!

– Fitness Rådgivning