Hvilket trin skal du starte på?.

Herunder finder du svaret på, hvor du bør starte, for at få den optimale start!

Hvis der er 1-2 punkter under et trin, som du ikke kan nikke genkendende til, anbefaler vi du starter på trinnet før.
Vi har lavet to eksempler til dig, hvor vi vil anbefale dig, at starte på det trin der kommer før.

Derudover har vi skrevet hvad du finder i de forskellige trin se mere under “Træningsprogram”.

Eksempel 1:
Hvis du ikke har været igennem Trin 2, men overvejer Trin 3.
Du skal være sikker på, at din krop er klar til den øget belastning som et split-program giver.
Hvis ikke du føler dig helt sikker på, om du har en god grundform, vil vi anbefale dig at tage Trin 2 før Trin 3, da Trin 2 giver dig forudsætningerne for, at være klar til Trin 3.

Eksempel 2:
Hvis du ikke har været igennem Trin 3, men overvejer at gå direkte til Trin 4.
Du skal være helt sikker på, hvordan du udfører frie øvelser som ”Backsquat” og ”Dødløft”, dette er to af de bedste øvelser for dine baller og du vil finde begge i Trin 4.
Hvis ikke du føler dig 100% klar til ”Backsquat” og ”Dødløft”, anbefaler vi, du af sikkerhedsmæssige årsager, tager Trin 3 først.

*Alle programmer udføres i et fitnesscenter, eksempelvis FitnessWorld eller FitnessDK.


Trin 1 – Begynder.
– Jeg har trænet under 3 måneder.
– Jeg vil være sikker på, jeg starter ud på en forsvarlig måde, så jeg undgår skader.
– Jeg vil gerne have god gennemgang og introduktion af effektive maskiner?
– Jeg føler mig ikke helt sikker på, hvordan maskinerne virker?
– Jeg vil gerne have et program, der lærer mig at bruge maskinerne rigtigt.
– Jeg ønsker et nemt og overskueligt program?


Trin 2 – Let øvet.
– Jeg har været igennem Trin 1 ellers har jeg trænet 2-5 måneder.
– Jeg er ikke begynder og kunne godt tænke mig et program, der var mere krævende og effektivt.
– Jeg føler mig nogenlunde sikker på, hvordan maskinerne virker og hvad de træner.
– Jeg vil gerne have et program, så jeg kan fortsætte udviklingen jeg havde, da jeg startede med at træne.
– Jeg ønsker et program, der forbereder min krop, til mere effektive og krævende øvelser, så jeg minimere chancen for skader, som kan opstå ved alt fysisk aktivitet.


Trin 3 – Øvet.
– Jeg har været igennem Trin 1 og Trin 2 ellers har jeg trænet 4-7 måneder.
– Jeg føler mig rustet til, at begynde på et lidt mere udfordrende, men også mere effektivt træningsprogram.
– Jeg ved hvordan maskinerne udføres effektivt og jeg ved hvordan de fleste frie øvelser udføres sikkert og effektivt bl.a. ”backsquat”.
– Jeg vil gerne have et split-program, så jeg kan gå endnu mere i dybden med hver enkelt muskelgruppe.
– Programmet jeg vil have, skal gå mere i dybden med hver muskelgruppe, så jeg på den måde kan fortsætte min udvikling.
– Jeg vil gerne have en effektiv sammensætning, af øvelser og muskelgrupper på de forskellige dage.


Trin 4 – Ekspert.
– Jeg har været igennem Trin 1, Trin 2 og Trin 3, ellers har jeg trænet i minimum 6 måneder.
– Jeg har ingen problemer med, at udføre øvelser og maskiner korrekt og effektivt.
– Jeg er fysisk og psykisk klar til, at få et træningsprogram der kommer til at presse mig.
– Jeg har helt styr på, hvilke øvelser der er de mest effektive, til hver enkelt muskelgruppe.
– Jeg vil gerne have et træningsprogram, der udfordre mig, så jeg kan presse min krop, til at udvikle sig endnu mere.
– Jeg har erfaring med træningsprogrammer og splitprogrammer, jeg har måske haft et coach-forløb.


Rigtig god fornøjelse!

Johannes G. Hylby              Michelle B. Fuglsang
CEO & Founder                   CEO & Founder
Fitness Rådgivning              Fitness Rådgivning